Test cache

Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności

Gmina Miasto Rzeszów zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej Biuletyn informacji publicznej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy strony bip.erzeszow.pl.

  • Data publikacji strony internetowej:
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji:

Stan dostępności cyfrowej

Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

Niezgodność z załącznikiem

  • Zależy nam, aby każdy Internauta miał pełny dostęp do zamieszczanych materiałów i funkcjonalności, a serwis był zgodny z międzynarodowymi wytycznymi dla dostępności treści internetowych 2.1 (WCAG 2.1).
  • Nie wszystkie zamieszczone teksty są napisane w sposób dostępny dla osób, które na co dzień nie posługują się językiem urzędowym. Pracujemy nad tym, żeby w nowo publikowanych tekstach używać prostego języka.

Treści nieobjęte przepisami

Na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa znajdują się pliki do pobrania. Część z nich pochodzi z instytucji zewnętrznych (np. ministerstw, innych urzędów, itp.). Może się zdarzyć, że nie wszystkie pliki będą w pełni dostępne, np. może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do tabel i grafik.

Nadmierne koszty

Przygotowanie deklaracji dostępności

  • Data sporządzenia deklaracji:
  • Data ostatniego przeglądu deklaracji:

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).

Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje

Elementy w których zapewniono wyższy od wymaganego poziom dostępności cyfrowej

Powiększanie strony

Przeglądarki internetowe umożliwiają powiększenie serwisu za pomocą skrótów klawiaturowych (Ctrl +) lub odpowiednich ustawień. Jest to szczególnie pomocne dla osób z wadą wzroku. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak w łatwy sposób powiększyć lub pomniejszyć treść wyświetlaną na ekranie przejdź do strony: powiększanie i pomniejszanie stron w systemie Windows.

Kontrast strony

Kontrast kolorystyczny elementów przekazujących treści ma stosunek jasności tekstu do tła co najmniej 4,5 do 1.

Filmy wideo na stronie

Do umieszczanych materiałów filmowych są systematycznie dodawane napisy.

Zrozumiałość i czytelność treści publikowanych na stronie

Treści zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej muszą być zrozumiałe. Sposób ich prezentowania wpływa na lepszą czytelność materiałów i pomaga w odbiorze informacji. Długie teksty są dzielone na akapity, stosuje się wyróżnienia: cytaty i ważne informacje są specjalnie wyróżnione.

Wersja mobilna — działanie na różnych urządzeniach

Serwis został zbudowany w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że serwis automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu.
Nie wymaga powiększania, ani przewijania w kierunku poziomym.
W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe serwis jest znacznie bardziej czytelny i przyjazny w obsłudze.

Opisy alternatywne grafik i zdjęć na stronie

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa do grafik i zdjęć są dodawane opisy alternatywne. Ponadto przyciski i pola formularzy są odpowiednio opisane.

Zapewnienie dostępności Biuletynu Informacji Publicznej to proces

Redaktorzy starają się zapewnić dostępność strony internetowej, jednak jeżeli byłyby zauważone błędy, pojawiłyby się uwagi lub chęć pomocy ze strony odbiorcy treści by poprawić Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa prosimy o kontakt pod adres e-mail: biprzeszow@erzeszow.pl.

Poruszanie się po stronie bez użycia myszki

Obsługa strony jest możliwa również przy użyciu klawiatury. Strony portalu oparte są o strukturę nagłówków, która umożliwia szybkie poruszanie się po stronie. Filtry, kalendarze, formularze i inne funkcjonalności zbudowane są zgodnie ze standardami WCAG 2.1 i są dostępne przy użyciu samej klawiatury. Osoby, które nie korzystają z myszki mogą swobodnie poruszać się po portalu. Na początku każdej strony głównej zostały umieszczone linki – skróty prowadzące do:
- treści,
- wyszukiwarki serwisu,
- kontaktu,
- punktów informacyjnych,
- deklaracji dostępności.

Na pozostałych podstronach zostały umieszczone skróty prowadzące do:
- strony głównej,
- Urząd Miasta,
- Rada Miasta,
- Jednostki Organizacyjne Miasta,
- Otwarte dane,
- Tablica ogłoszeń,
- Kontakt.

Serwis zawiera wyszukiwarkę, która jest dostępna na stronie głównej i każdej podstronie serwisu.
Każdą stronę serwisu można znacząco powiększyć dostępnymi narzędziami przeglądarki.

Skróty klawiszowe

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
W ramach strony dostępne jest również menu wspomagające dostępność cyfrową, uruchamiane w pierwszej kolejności pod klawiszem tabulacji (Tabulator) po odświeżeniu strony.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej aplikacji mobilnej możesz zgłosić do:
Agnieszka Kaczmarczyk — poprzez e-mail ron.umrz@erzeszow.pl lub telefonicznie 178754482.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej, wskazanie, której strony internetowej lub aplikacji mobilnej dotyczy oraz sposobu kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.

Skargę  można złożyć także jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowano w odpowiedzi na wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Skargę można złożyć  do kierownictwa naszego urzędu:

  1. pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miasta Rzeszowa, ul. Rynek 12, 35-064 Rzeszów 
  2. za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej:/umrz/SkrytkaESP
  3. drogą elektroniczną na adres:umrz@erzeszow.pl
  4. adres e-doręczeń: AE:PL-60020-53588-GCHSH-14
  5. osobiście w poszczególnych Wydziałach Urzędu Miasta Rzeszowa lub w Kancelarii Ogólnej Urzędu, ul. Rynek 12 pok. nr 1. 

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich. Więcej informacji o procedurze wnioskowo - skargowej  pod linkiem: https://bip.erzeszow.pl/pl/1563-dostepnosc/39649-wnioski-o-zapewnienie-dostepnosci-procedura-skargowa.html

Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.

Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie

Pozostałe informacje

Aplikacje mobilne

Dostępność architektoniczna

Dostępność architektoniczna umieszczona została w poniższym linku.

Szczegółowy opis architektoniczny

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

Informacja dostępna pod linkiem: https://bip.erzeszow.pl/pl/317-jezyk-migowy-w-urzedzie.html

W Urzędzie Miasta Rzeszowa znajdują się następujące udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością narządu słuchu:

  • Pętla indukcyjna: przeznaczona dla osób słabosłyszących. Urządzenie dedykowane jest osób z aparatem słuchowym, który przy ustawieniu „T” umożliwia lepszą słyszalność urządzenia przenośne nie wymagają połączenia internetowego. Lokalizacja urządzenia: budynki Urzędu Miasta Rzeszowa, ul. Okrzei 1, ul. Kopernika 15, pl.Ofiar Getta 7, ul. 3 Maja 13, ul. Hanasiewicza 10, oraz w Punktach Obsługi Mieszkańców w Galerii Handlowej „Nowy Świat”(ul. Krakowska 20) i w Centrum Handlowym „Plaza Rzeszów”(ul. Rejtana 65).
  • Bezpłatna pomoc tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw urzędowych w trzech formach komunikowania się: polski język migowy (PJM), system językowo-migowy (SJM) oraz sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
  • Kontakt osobisty z urzędem: osoby z niepełnosprawnością narządu słuchu, które wyrażają chęć skorzystania z pośrednictwa wybranego tłumacza, proszone są o zgłoszenie tego faktu do Urzędu Miasta Rzeszowa, co najmniej na 3 dni robocze przed wybranym przez siebie terminem, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenia dokonuje się poprzez przesłanie formularza: Wzór wniosku o zapewnienie tłumacza PJM, SJM, SKOGN.
  • pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miasta Rzeszowa ul. Rynek 1, 35-064 Rzeszów
  • drogą elektroniczną: umrz@erzeszow.pl
  • za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej: www.epuap.gov.pl
  • na adres e-doręczeń: AE:PL-60020-53588-GCHSH-14
  • pod numerem +48 882975126 (SMS)
  • faxem: 17 875 41 59
  • osobiście: Urząd Miasta Rzeszowa ul. Rynek 1.

Wzór wniosku o zapewnienie tłumacza PJM, SJM, SKOGN zamieszczony jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością wzroku

  • Przenośny powiększalnik ułatwia osobom z niepełnosprawnością wzroku zapoznanie się z dokumentami w powiększeniu. Urządzenie umożliwia odczytanie tekstu w dowolnym powiększeniu lub z kontrastem czarno-białym. Urządzenia przenośne nie wymagają połączenia internetowego. Lokalizacja urządzenia: budynki Urzędu Miasta Rzeszowa, ul. Okrzei 1, ul. Kopernika 15, pl.Ofiar Getta 7, ul. 3 Maja 13, ul. Hanasiewicza 10, oraz w Punktach Obsługi Mieszkańców w Galerii Handlowej „Nowy Świat”(ul. Krakowska 20) i w Centrum Handlowym „Plaza Rzeszów”(ul. Rejtana 65).
  • Urządzenie lektorskie umożliwia osobie z niepełnosprawnością wzroku odsłuchanie tekstu z dokumentu utworzonego na komputerze. Urządzenie przenośne nie wymaga połączenia internetowego. Lokalizacja urządzenia: budynki Urzędu Miasta Rzeszowa, pl. Ofiar Getta 7, ul. Hanasiewicza 10, oraz w Punktach Obsługi Mieszkańców w Galerii Handlowej „Nowy Świat”(ul. Krakowska 20) i w Centrum Handlowym „Plaza Rzeszów”(ul. Rejtana 65).
"Mobilny Urzędnik"

W Urzędzie Miasta Rzeszowa wprowadzono bezpłatną usługę „Mobilny Urzędnik”, która polega na obsłudze spraw urzędowych na terenie Rzeszowa w miejscu zamieszkania osoby uprawnionej do skorzystania z usługi.

 Katalog usług świadczonych w ramach „Mobilnego Urzędnika” w Urzędzie Miasta Rzeszowa.

1) Wydział Organizacyjno-Administracyjny
 Przyjęcie pisma ogólnego do urzędu

2) Centrum Kontaktu i Spraw Obywatelskich
• Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, w tym: zgłoszenie utraty dowodu osobistego, zniszczenia lub nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych
• Wydanie dowodu osobistego wraz z ustaleniem kodów PIN zabezpieczających certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego
• Przyjęcie formularza zameldowania na pobyt stały lub czasowy oraz wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy

3) Wydział Polityki Społecznej
• Złożenie wniosku i wydanie Ogólnopolskiej Karty Seniora
• Złożenie wniosku i wydanie Karty Dużej Rodziny
• Złożenie wniosku i wydanie karty Rodzina Wielodzietna 3+; Rodzina zastępcza

4) Wydział Klimatu i Środowiska
• Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa z nieruchomości będących własnością osób fizycznych
• Złożenie deklaracji dot. źródeł ciepła lub źródłach spalania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków
• Pomoc merytoryczna w zakresie przygotowania i rozliczania wniosków o dofinasowanie w ramach programu „Czyste powietrze”

5) Wydział Działalności Gospodarczej i Zezwoleń
• Pomoc związana z obsługą przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
• Pomoc w zakresie czynności związanych z Centrum Obsługi Przedsiębiorcy oraz możliwych źródeł dofinansowania dla przedsiębiorców.

6) Wydział Finansowy
• Złożenie wniosku o udzielanie ulgi podatkowej w podatkach i opłatach

7) Urząd Stanu Cywilnego
• Złożenie wniosku o zmianę imienia i nazwiska

8) Wydział Gospodarki Komunalnej
• Złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Więcej informacji dotyczących programu "Mobilny Urzędnik" pod linkiem - https://bip.erzeszow.pl/pl/1563-dostepnosc/51523-mobilny-urzednik-w-urzedzie-miasta-rzeszowa.html

Międzynarodowe Centrum Integracji Feniks

Międzynarodowe Centrum Integracji Feniks to przestrzeń do wzajemnej integracji, zrozumienia i zbliżania kultur oraz obyczajów w Rzeszowie. Jest przeznaczone do użytku dla organizacji pozarządowych w celu organizowania wydarzeń dla migrantów, osób niepełnosprawnych, seniorów jak również innych grup społecznych. Przestrzeń doskonale nadaje się organizowania różnego rodzaju szkoleń, prezentacji, warsztatów, wykładów, ale także festiwali, wystaw i małych koncertów.

Dostępne wyposażenie obejmuje:
• defibrylator AED,
• winda dla osób z niepełnosprawnością,
• ścieżki prowadzące,
• pętle indukcyjne,
• lupy elektroniczne,
• krzesło do ewakuacji osób z niepełnosprawnościami,
• oczyszczacz powietrza z nawilżaczem,
• pudełko dostępności,
• oznaczenia tekstowe wypukłe z językiem Braille’a
Dodatkowo, w toaletach znajdują się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym podnośnik do przebierania dla osób dorosłych.

Więcej informacji pod linkiem - https://bip.erzeszow.pl/1563-dostepnosc/100534-miedzynarodowe-centrum-integracji-feniks.html